مقالات

اهمیت مشاوره روانشناسی خانواده در چیست؟

0

اهمیت مشاوره روانشناسی خانواده

مشاوره روانشناسی خانواده چیست ؟ همه ما میدانیم وجود یک نظام نادرست خانوادگی چه در خانواده ی دارای فرزند و چه بی فرزند مشکلات زیادی را در درجه اول برای هر فرد و در درجه دوم برای جامعه ایجاد میکند.
همچنین می دانیم اکثر مشکلات و کج کاری های رفتار ما تاثیر زیادی از خانواده و روابط آن می گیرد چون همانطور ک همیشه و در همه گفته شده خانواده اولین جامعه هر کودک و هر فردی است که در آن هم اجتماع را می‌آموزد وهم فردیت را .
اینکه از کجا بفهمیم مشکلاتمان نیاز به مشاوره روانشناسی خانواده و خانواده درمانگر دارد یا مشاوره فردی کار ساده ایست! چون تقریبا همه مشکلات انسانی را میتوان هم به صورت فردی و هم به صورت خانوادگی درمان کرد. اما برای حل بعضی مشکلات مراجعه به خانواده درمانگر رایج تر است مانند مشکل کودکان، مشکلات ازدواج و زناشویی، منازعات کهنه خانوادگی ، علائمی ک در فرد وقتی رخ میدهد که تغییری در خانواده ایجاد شده و … .

 

مشاوره روانشناسی خانواده چیست؟
مشاوره روانشناسی خانواده( خانواده درمانی) یک شیوه درمان در حوزه روانشناسی خانواده است ک طرف آن خانواده است و در آن رفتار و اعمال همه ی اعضای خانواده مورد بررسی قرار میگیرد . همچنین در مشاوره روانشناسی خانواده مواردی وجود دارد که با مشاوره فردی متفاوت است.
ویژگی‌های یک مشاوره روانشناسی خانواده چیست؟
  • باید به گوناگونی فرهنگ هر خانواده توجه کند و دید بازی نسبت به انواع فرهنگ ، افکار و جهانبینی های مختلف داشته باشد.
  • توانایی ایجاد یک رابطه موثر و قابل اعتماد که طی ان بتواند راهبردها و تشخیص‌هایش را به اعضای خانواده بگوید.
  • توانایی حل مسئله
  • توانایی درک همدلانه همه اعضای خانواده
  • پرسیدن سوالاتی برای آشکار کردن کارکرد، الگو و تاریخچه خانواده
  • توانایی پرسش سوالاتی که بتواند تمرکز اعضا را از دیگری به “خود” تغییر دهد.
انواع مشکلات خانوادگی
یکی از مشکلات بسیار مهم برای خانواده ها و روابط میان زن و شوهر دانست که به دلایل بسیار زیادی از ابتدای زندگی تا انتهای زندگی می‌تواند مشکلات بسیار زیادی را برای آنها به وجود آورد و مشاوره روانشناسی خانواده در این زمینه می ‌تواند نقش بسیار مهم و حیاتی را ایفا نموده و دغدغه ‌های بسیار زیادی را از خانواده ها بکاهد.
خانواده، نخستین نهاد اجتماعی است که شالوده حیات اجتماعی محسوب می گردد و گذشته از وظیفه تکثیر نسل و فرزند پروری وظایف متعدد دیگری از قبیل تولید اقتصادی ، فرهنگ پذیر کردن افراد را نیز بر عهده دارد. بنابراین خانواده عامل واسطه ای است که قبل از ارتباط مستقیم فرد با گروه ها، سازمان ها و جامعه نقش مهمی در انتقال هنجارهای اجتماعی به وی ایفا می نماید.
خانواده یکی از مسائلی است که در علم روانشناسی توجه بسیاری نسبت به آن شده است. مدت هاست دانشمندان و پژوهشگران در رابطه با مسائل خانواده و راه های داشتن زندگی خانوادگی بهتر تحقیق می کنند و مجموع این تحقیقات شاخه ای به نام روانشناسی خانواده را تشکیل داده است. از سوی دیگر با توجه به اینکه خانواده با نظام پایگاهی جامعه در ارتباط است، موقعیت فرد نیز تا حدودی مبتنی بر موقعیت اجتماعی خانواده اش خواهد بود.
افسردگی را می‌توان به نوعی یک بیماری مزمن روحی دانست که به طور معمول فرد را ۶ الی ۸ ماه درگیر خود می‌کند.
باید توجه داشت که افسردگی با نوسانات روحی که هر انسانی در زندگی عادی و سالم خود تجربه می‌کند متفاوت است و هر نوع اندوهی را نمی‌توان به افسردگی مرتبط کرد. برای بهره مندی از خدمات مشاوره روانشناسی خانواده می توانید به وب سایت دکتر علوی مراجعه کنید.

 

 

با ارزش ترین توصیه های افزایش بهره وری از برایان تریسی

مقاله قبلی

تنها باید به او اعتماد کنیم

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *