امروزه برقراری ارتباط با دیگران اهمیت زیادی در زندگی ما دارد. مهارتهای اجتماعی برای موفقیت هر کسب و کار ی نیاز است و باعث افزایش میزان فروش خواهد شد. با تاب روان همراه باشید.
حتماً تاکنون از خود پرسیدهاید چطور می توان مهارتهای اجتماعی را ارتقا داد؟ بدون شک این سؤال دغدغهی ذهنی خیلی از افراد است که به تازگی در کوئرا نیز مطرح شده است. کوئرا وب سایتی است که همه می توانند سؤالات خود را بپرسند و کسانی که پاسخ آن را بدانند، اطلاعات خود را با دیگران به اشتراک می گذارند.
اکنون چگونگی بهبود مهارتهای اجتماعی سؤالی است که در سایت کوئرا مطرح شده و میلنا رنجلاو، دانشجوی دکترای مهندسی عمران به آن پاسخ داده است. او 10 راهکار برای افزایش مهارتهای اجتماعی دارد که به افزایش فروش محصولات منجر می شود.
به صحبتهای دیگران گوش کنید
بیشتر افراد هیچ میل و رغبتی به گوش دادن به حرفهای دیگران ندارند. آنها هیچ علاقهای به شنیدن حرفهای دیگران ندارند و دلشان می خواهد جمعی که در آن هستند را در دست بگیرند. در حالی که این رفتار هیچ تأثیر مثبتی روی دیگران نمیگذارد. برای بهبود مهارتهای اجتماعی باید با دقت تمام به حرفهای دیگران گوش کنید و با پرسیدن سؤالات مرتبط، تمایل خود را به صحبتهای طرف مقابل نشان دهید.
به داستانهای دیگران علاقه نشان دهید
همهی ما کمی خودخواه هستیم و افرادی که با علاقه به داستانهایمان گوش می دهند را بیشتر از دیگران دوست داریم. معمولاً افرادی که به شنیدن صحبتهای دیگران علاقه نشان می دهند جذابیت بیشتری برایمان دارند. پس سعی کنید به داستانهای دیگران علاقه نشان دهید و از صحبتهای آنها نکات ارزشمندی یاد بگیرید.
بدانید در چه جمعهایی احساس راحتی بیشتری دارید
برخیها صحبت کردن با یک نفر را به صحبت کردن با جمع زیادی از افراد ترجیح می دهند. شما از کدام دسته افراد هستید؟ وقتی مشخص کنید در چه جمعهایی راحتتر هستید بهتر می توانید مهارتهای اجتماعی خود را ارتقا دهید. خیلی از افراد ارتباط با یک نفر را به مکالمات دسته جمعی ترجیح می دهند. آنها دوست دارند ارتباط معنادارتری با دیگران برقرار کنند و از این طریق تأثیر بهتری روی مخاطبان بگذارند. باید به احساسات درونی خود رجوع کنید و ببینید کدام حالت برای شما خوشایندتر است. چه نوع ارتباطی به شما کمک می کند ارتباط بهتر و بهیادماندنیتری داشته باشید؟
از منفی بافی و سخنان کنایه آمیز دست بکشید
سعی کنید تفکر منفی خود را رها کنید و درباره هر موضوعی گله و شکایت نکنید. این رفتار اصلاً درست نیست. هر فردی در زندگی خود با ترس و استرس مواجه می شود و به همین خاطر معمولاً سعی می کنیم در مکالمات روزانه خود از این موضوعات فاصله بگیریم؛ در نتیجه ارتباط با افراد مهربان، شوخ طبع و سرحال را به افراد منفی باف و ناامید ترجیح می دهیم. مطمئن باشید هیچ کسی از معاشرت با فرد منفی باف لذت نمی برد.
نام دیگران را به خاطر بسپارید
برخی افراد ادعا می کنند حافظهی ضعیفی دارند و نمی توانند نام دیگران را به خاطر بسپارند؛ اما اگر به آنها گفته شود برای به یادآوردن نام دیگران پول زیادی دریافت می کنند، حافظهشان تقویت می شود. پس عملکرد مغز آنها هیچ مشکلی ندارد و همه چیز به انگیزه شان برمی گردد. اگر واقعاً بخواهید نام فردی را به خاطر بسپارید قطعاً این کار را انجام خواهید داد. پس وقتی می خواهید با فرد دیگری ارتباط برقرار کنید، نامش را بپرسید. اگر متوجه نشدید، از او بخواهید دوباره تکرار کند. اگر باز هم از یاد بردید، نام او را از افراد حاضر در جمع بپرسید. سعی کنید هر فردی را با نامش صدا بزنید. این کار تأثیر فوقالعادهای در بهبود مهارتهای اجتماعی شما دارد.
داستانهای دیگران را به خاطر بسپارید
افراد با مهارتهای اجتماعی بالا به صحبتهای دیگران با دقت گوش می دهند تا داستانهای آنها را به خاطر بسپارند. پس همیشه با تمام دقت به صحبتهای دیگران گوش دهید و از این اطلاعات در مکالمات بعدی خود استفاده کنید. برای مثال، دانستن نام اعضای خانواده یا اطلاع از سرگرمیها و جزئیات کار آنها کمک می کند ارتباط بهتر و معنادارتری برقرار کنید. معمولاً بیشتر افراد توجهی به حرفهای دیگران ندارند و به دنبال آن هستند هر چه زودتر خودشان شروع به صحبت کردن کنند؛ اما اگر فردی ببیند صحبتهایی که در مکالمات قبلی داشته را به یاد دارید، بسیار خوشحال خواهد شد.
در صحبت کردن زیاده روی نکنید
نباید درباره هر موضوعی اظهار نظر کنید یا بخواهید داستانی تعریف کنید. بهتر است مکالمات خود را با مطرح کردن یک سؤال جدید جلو ببرید. افرادی که بیش از اندازه حرف میزنند جذابیت زیادی برای دیگران ندارند و معمولاً کسی دوست ندارد با آنها هم صحبت شود.
ارتباط خود را حفظ کنید
شبکه سازی به معنای ارتباط با دیگران و شروع یک مکالمهی جدید نیست؛ بلکه شبکه سازی در حفظ ارتباطات نمود پیدا می کند. ارتباط همانند دوی ماراتن است و باید با سرعت یکنواختی جلو برود؛ نه اینکه با شتاب شروع شود و همانند دوی سرعت زود تمام شود. باید سعی کنید ارتباط خود را با طرف مقابل حفظ کنید. برای مثال، اگر طرف مقابل از شما درخواست کرده مقاله یا پادکستی برایش بفرستید، هر چه زودتر این کار را انجام دهید. این کار نشان می دهد قابل اطمینان هستید و به طرف مقابل خود اهمیت می دهید. افرادی که به رابطهشان اهمیت می دهند و فراموش کار نیستند، تأثیر خوبی روی طرف مقابل خود می گذارند.
ارتباط خود را به موقع قطع کنید
هیچ کسی دوست ندارد ساعات زیادی پای صحبت فردی که تازه با او آشنا شده بنشیند. هر چقدر مکالمات کوتاهتر باشد تأثیرگذاری و کیفیت بیشتری خواهد داشت.
احساسات خود را بروز دهید
ابراز احساسات از جمله مواردی است که کیفیت مکالمات را بالا می برد. باید به دیگران احترام بگذارید، آنها را تشویق کنید، موارد مثبت کارشان را درنظر بگیرید، از آنها تعریف و تمجید کنید، آنها را ببخشید و مورد قضاوتشان قرار ندهید. همیشه احساسات واقعی خود را نشان دهید و تا جای ممکن به دیگران کمک کنید.
منبع: یوکن
نظرات