مهارت قانع کردن دیگران یکی از مهمترین قابلیتهایی است که باید در دنیای پُر شتاب امروز داشت. ما به حمایت و همکاری دیگران نیاز داریم تا بتوانیم به هدفهایمان برسیم. این مَثَل معروف که میگوید: «یک دست صدا ندارد» یک حقیقت انکارناپذیر است.
هر چقدر ما بتوانیم دیگران را متقاعد کنیم در جهت اهداف خود قدم برداریم موفقتر خواهیم شد. متقاعد کردن دیگران فقط در امور کاری اهمیت ندارد، این امر میتواند در بین دوستان، در بین اعضای خانواده، بر سر خرید یک محصول، در هنگام سخنرانی در یک جمع و گفتگو بر سر یک موضوع خاص در هر مکانی و در هر شرایطی و هزاران مورد دیگر کاربرد داشته باشد.
این امر را میتوان در فروش محصول مورد نظر خود نیز به کار ببرید. اینکه بتوانید مشتری خود را قانع کنید که محصول شما را خریداری کند و از این طریق سود قابل ملاحظهای هم عاید شما و هم عاید شرکت مورد نظر شما شود، قطعاً امری موفقیتآمیز خواهد بود.
خیلی از فروشندگان متأسفانه توانایی قانع سازی مخاطب و مشتری مورد نظر خود را ندارند و حتی گاهی باعث دلخوری مشتری شده و او را میرنجانند. امر مهمی که در زمینهی متقاعد سازی اهمیت دارد این است که به هر طریقی که عمل میکنیم یادمان باشد که حرمت طرف مقابل را نگه داریم و هرگز به خاطر فروش محصول خود و به دست آوردن سود و به کرسی نشاندن حرف خود، شخصی را ناراحت نکنیم.
امروزه شرکتها، سایتها و فروشگاههای بسیار فراوانی وجود دارند که هم به صورت اینترنتی خدمات ارائه میدهند و هم به صورت حضوری فعالیت بسیاری را در زمینههای اقتصادی انجام میدهند، آنچه که یک برند، یک محصول، یک فروشگاه را از سایرین متمایز میکند، نحوهی متقاعدسازی خریدار است.
با استفاده از نکات مفید زیر میتوانید روی هر کسی که بخواهید از جمله مشتریهای خود، به خوبی تأثیر بگذارید و او را قانع کنید.
1) وارد دنیای آنها شوید
ما باید از چشم آنها به وضع موجود نگاه کنیم. علائق شخصی خود را کنار بگذارید و روی علایق آنها تمرکز کنید. فقط تجسم کنید اگر جای آنها باشید، چه کار میکنید؟ نظرتان چه خواهد بود؟ به این فکر کنید که اگر موقعیت یا وضعیت آنها را داشته باشید، دیگران چه کاری میتوانند بکنند که برای شما سودمند باشد و آن وقت برای انجام آن کار دست به کار شوید.
در کنار همه ی اینها تماس چشمی را فراموش نکنید که به خاطر این ده دلیلی که گفتیم یکی از مهمترین کارهایی است که فقط حرفهایها آن را بلدند.
میتوانید سؤالاتی در مورد سبک و علاقهی طرف مقابل خود بپرسید و در صورتی که با او علاقهی مشترکی داشتید، سریع با لبخندی آن را اعلام کنید. یافتن علایق در فرد مقابل این حس را به او القا میکند که شما پیگیر او هستید و از این بابت احساس خوبی خواهد داشت.
2) دوستانه رفتار کنید
لبخند بزنید تا روزتان روشن شود. صادقانه از آنها تمجید کنید و به آنها روحیه بدهید. توجه به این نکات ریز خیلی اهمیت دارد. کاری کنید احساس کنند هر وقت به کمک احتیاج دارند یا دنبال کسی میگردند که بتوانند روی او حساب کنند، شما همیشه آماده هستید تا به آنها کمک کنید.
مردم وقتی به کسی اطمینان داشته باشند حرفش را بیشتر میپذیرند. اگر میخواهید از رئیستان درخواست کنید لطفی به شما بکند، سعی کنید موجبات خوشنودی او را فراهم کنید. بیشتر کار کنید و از انتظاراتش پا فراتر بگذارید. طولی نمیکشد که او متوجه تلاشهای شما میشود و با کمال میل خواستهی شما را برآورده خواهد کرد.
بنجامین فرانکلین یکی از بنامترین رییسجمهوریهای آمریکا در زمینهی متقاعدسازی دیگران آنقدر مهارت داشت که بسیاری میگویند همین مهارت وی باعث شد که تخت ریاست جمهوری را به دست آورد. یکی از تکنیکهای بینظیر او را برای اینکه هر کسی را به دوست صمیمی خود تبدیل کنید در ویدیوی آموزشی شماره 3 توضیح دادیم.
3) دلایل قانع کننده برایشان بیاورید
برایشان توضیح دهید که چطور ایدهها و پیشنهادهای شما مؤثرترین راه برای تحقق اهداف آنهاست. به آنها مدارک انکارناپذیری نشان دهید که طبق شواهد موجود شما بهترین محصول را دارید. فقط مطمئن شوید که تمام ادعاهایتان حقیقی و قابل اثبات هستند. همیشه حس شهرت خود را حفظ کنید.
هرگز برای اینکه چند قلم کالای بیشتری به فروش برسانید سعی نکنید دروغ بگویید و یا با عدم گفتن حقیقت محصول خود را بفروشید. با این کار فقط خودتان را گول خواهید زد؛ زیرا اگر آن مشتری کالای شما را که با حقیقت فاصله دارد خریداری کند یا آن را پس خواهد آورد و یا به خود خواهد گفت هرگز از این فروشگاه دیگر خرید نخواهم کرد.
سعی کنید با حُسن رفتار و صادق بودن، طرف مقابل را مشتری همیشگی خود کنید نه این که او را تا ابد از خود و از فروشگاهتان متنفر سازید، همانطور که اجناس شما برایتان ارزشمند است و سودتان برایتان مهم است، پول مشتری نیز برایش اهمیت دارد و به خاطر آن برایش زحمت کشیده است، این نکته را همیشه به خاطر داشته باشید.
4) به نیازها و خواستههای فعلی آنها توجه کنید:
آدمها خود خواه هستند. آنها اول به فکر رفاه خودشان هستند و بعد به دیگران فکر میکنند. اگر بتوانید ثابت کنید پیشنهاد شما بیشتر از آنکه به سود شما باشد به نفع آنهاست، به احتمال زیاد پیشنهاد شما را میپذیرند.
اگر بتوانید روی علایق، آرزوها، نیازها و انتظارت آنها تمرکز کنید، آن وقت نه تنها عطش آنها را برای مورد توجه قرار گرفتن سیراب خواهید کرد، بلکه این کارتان نشان میدهد که واقعاً به آنها اهمیت میدهید. به این ترتیب است که اطمینان و احترام متقابل ایجاد میشود.
این مهمترین چیزی است که موقع متقاعد کردن دیگران باید به خاطر داشته باشید. مهم نیست که چقدر خود را شبیه آنها میکنید یا چقدر دلیل و مدرک شما محکم است؛ اگر نتوانید به این سؤال مشتری که:«پیشنهاد تو چه سودی برای من دارد»؟ جواب درستی بدهید، تلاشهای شما برای متقاعد کردن او نتیجهی چندان رضایت بخشی نخواهد داشت.
همیشه به این فکر کنید که مشتری از کارهای شما چه سودی میبرد.
این اصول بسیار ساده اما کاربردی مایکل لی را برای متقاعد سازی دیگران در شرایط و موقعیتهای مختلف به کار بگیرد تا بتوانید در این راه به موفقیت برسید.
منبع: sookhtejet
نظرات